Kan man endre vanene til en pendler?

Lillestrøm stasjon har 18 000 daglige pendlere og sliter med kø og trengsel. Kan man endre vaner i påvente av utbygging?
Resultater

23%

Reduksjon i opplevd ventetid.

Resultater
23%

Reduksjon i opplevd ventetid.

Resultater

25sek.

Flere pendlere ventet i kortere tidsintervaller.

Resultater
25sek.

Flere pendlere ventet i kortere tidsintervaller.

Resultater

1,5min

Reduksjon i opplevd ventetid.

Resultater
1,5min

Reduksjon i opplevd ventetid.

Prosess

Vi benyttet atferdskartlegging som metode for å samle innsikt gjennom observasjoner, spørreundersøkelser, intervjuer og objektive målinger på stasjonen. Basert på denne informasjonen utarbeidet vi tiltak for å forbedre reisekapasiteten, utnytte hele plattformlengden ved av- og påstigning, samt øke tilgjengeligheten for alle reisende.

Tiltakene ble testet som pilot på Lillestrøm stasjon i 2-3 måneder for å undersøke endringene hos pendleres bevegelsesmønster. Dette var midlertidige tiltak, med mål om å vurdere effekt før eventuelle permanente løsninger ble iverksatt.

Results

Resultatene av tiltakene viser mindre anarki i trappene som forbedrer opplevelsen av rettferdighet. Merkingen av retning hjelper folk å velge riktig side av gangen som øker effektiv tømming av plattformen. Etter pilotprosjektet gikk den opplevde ventetiden ned mer over ett minutt, som antyder at pendlere opplever køen som mindre stillestående.

Objektiv ventetid har imidlertid hatt liten endring, men en liten forbedring i ettermiddagsrushet og en tendens til lenger ventetid om morgenen. Dette ble observert ved sammenligning av data før og etter pilotprosjektet var fullført.

“Det skulle vært slike merkinger overalt.”

Pendler

Hva funket ikke?

På grunn av materialkvalitet, trafikk, manglende sikkerhetsvakt og vedlikehold tok montering og lansering lengre tid enn planlagt. Merkingen løsnet som utgjorde en sikkerhetsrisiko. En begrensning ved målingene var at de kun registrerte mennesker og tid rundt trappen, ikke hele plattformen, som hindret vurdering av total ventetid. Målerne hadde i tillegg tekniske problemer med å følge pendlernes bevegelse nøyaktig.