Slik sørget vi for flere fosterhjem på Vestlandet

Bufetat region vest trengte flere fosterhjem. Vi brukte atferdspsykologi og nudging for å møte det årlige behovet på 1000 nye familier.
Resultater

50%

Økning i innsendte EP-skjema.

Resultater
50%

Økning i innsendte EP-skjema.

Resultater

80%

Økning i antall gjennomførte hjemmebesøk.

Resultater
80%

Økning i antall gjennomførte hjemmebesøk.

Resultater

9/10

Familier leser informasjonen de får.

Resultater
9/10

Familier leser informasjonen de får.

Prosess

Spørreundersøkelser, dybdeintervjuer, kartlegging av forløp, observasjoner, mm. bekreftet at fosterhjemstjenesten gjør en svært viktig og høyt verdsatt jobb, men at det også fantes et forbedringspotensial.

Basert på funnene ble det utarbeidet flere tiltak for å forbedre informasjon, kommunikasjon og fleksibilitet. Dette inkluderte blant annet en ny informasjonsbrosjyre, digitale møter, standardiserte SMS-maler og en praktisk guide for å trygge familier før hjemmebesøk.

Resultater

Fra juni til desember 2024 testet Bufetat vest en eksperimentpakke bestående av ti ulike tiltak. De positive resultatene gjorde opp for det omfattende implementeringsarbeidet:

  • 50% økning i innsendte EP-skjema. 
  • 80% økning i antall gjennomførte hjemmebesøk.
  • 9 out of 10 families read the information they receive
  • Bufetat West has been tasked by Bufdir (the national directorate) with creating a professional standard for following up with families, and there is significant interest in the work from other regions
  • 50% økning i innsendte EP-skjema. 
  • 80% økning i antall gjennomførte hjemmebesøk.
  • 9 out of 10 families read the information they receive
  • Bufetat West has been tasked by Bufdir (the national directorate) with creating a professional standard for following up with families, and there is significant interest in the work from other regions

Tiltakene gir allerede positive resultater, og flere familier fullfører nå prosessen. Endelige tall på økningen i kursdeltakelse vil være klare høsten 2025. Tiltakene blir fortløpende evaluert, justert og skalert.

“Vi bør etter min mening fortsette med nudgingtiltak, dette gir en bedre og mer kvalitativ familieservice tidlig i rekrutteringsprosessen”

sitat rådgiver i fosterhjemtjenesten

Hva funket ikke?

Registreringssystemet (ROS) har begrensninger som bør forbedres. Det er også behov for tydelig ledelse og fortløpende fokus på tiltakene.