Forenklet prosess, flere fosterhjem på Vestlandet

Bufetat region vest trengte flere fosterhjem. Vi brukte atferdspsykologi og nudging for å møte det årlige behovet på 1000 nye familier.
Resultater

23%

Reduksjon i opplevd ventetid.

Resultater
23%

Reduksjon i opplevd ventetid.

Resultater

25sek.

Flere pendlere ventet i kortere tidsintervaller.

Resultater
25sek.

Flere pendlere ventet i kortere tidsintervaller.

Resultater

1,5min

Reduksjon i opplevd ventetid.

Resultater
1,5min

Reduksjon i opplevd ventetid.

Prosess

Spørreundersøkelser, dybdeintervjuer, kartlegging av forløp, observasjoner, mm. bekreftet at fosterhjemstjenesten gjør en svært viktig og høyt verdsatt jobb, men at det også fantes et forbedringspotensial.

Basert på funnene ble det utarbeidet flere tiltak for å forbedre informasjon, kommunikasjon og fleksibilitet. Dette inkluderte blant annet en ny informasjonsbrosjyre, digitale møter, standardiserte SMS-maler og en praktisk guide for å trygge familier før hjemmebesøk.

Resultater

Fra juni til desember 2024 testet Bufetat vest en eksperimentpakke bestående av ti ulike tiltak. De positive resultatene gjorde opp for det omfattende implementeringsarbeidet:

50% økning i innsendte EP-skjema. 
80% økning i antall gjennomførte hjemmebesøk.
9 av 10 familier leser informasjonen de får.
Det har vært en økning i antall familier som deltar på kurset for å bli fosterhjem, fra 2 til 6 %. Tiltakene evalueres kontinuerlig, og nå implementeres denne prosessen på nasjonalt nivå.
50% økning i innsendte EP-skjema. 
80% økning i antall gjennomførte hjemmebesøk.
9 av 10 familier leser informasjonen de får.
Det har vært en økning i antall familier som deltar på kurset for å bli fosterhjem, fra 2 til 6 %. Tiltakene evalueres kontinuerlig, og nå implementeres denne prosessen på nasjonalt nivå.

“Vi bør etter min mening fortsette med nudgingtiltak, dette gir en bedre og mer kvalitativ familieservice tidlig i rekrutteringsprosessen”

sitat rådgiver i fosterhjemtjenesten

Hva funket ikke?

Registreringssystemet (ROS) har begrensninger som bør forbedres. I tillegg er det behov for å kunne logge inn med BankID når man fyller ut EP-skjemaet.