Vi har nudget Norge til å bruke mindre plastposer

Gjennom flere år har nudgelab jobbet med å redusere Norges plastposeforbruk. Nå har vi rullet ut tiltak på tvers av fire ulike kjeder, og tiltakene har vist at vi nærmer oss målet om 40 poser per person.
Resultater

21%

Reduksjon i plastposer på fire uker.

Resultater
21%

Reduksjon i plastposer på fire uker.

Resultater

17

Ulike tiltak har blitt testet på fire ulike matbutikker.

Resultater
17

Ulike tiltak har blitt testet på fire ulike matbutikker.

Resultater

683%

Økning i salg av avfallsposer på rull i snitt på fire matbutikker.

Resultater
683%

Økning i salg av avfallsposer på rull i snitt på fire matbutikker.

Prosess

Med utgangspunkt i et pilotprosjekt på Svalbard som ga 87 % reduksjon i plastposesalget, testet vi effektive tiltak på Meny, Extra, Rema 1000 og Bunnpris på tvers av Norge. Vi økte tilgjengeligheten til avfallsposer på rull for å bryte vanen med å bruke bæreposer til søppel. Samtidig brukte vi prising, plassering og involvering av ansatte for å skape friksjon rundt valget av plastposer. Nøkkelen var å endre kundeatferd ved å gjøre de bærekraftige valgene enklere og de dårlige vanskeligere. Den gjennomsnittlige testperioden var 4 uker.

Resultater

Salg av avfallsposer på rull og handlenett økte betydelig i alle testbutikker, mens plastposekjøpet ble redusert. 

  • 314-1490% økning i salg av avfallsposer på rull.
  • 231-4350% økning i salg av handlenett.
  • 6-21% reduksjon i plastposer i matbutikk.
  • 314-1490% økning i salg av avfallsposer på rull.
  • 231-4350% økning i salg av handlenett.
  • 6-21% reduksjon i plastposer i matbutikk.

Resultatene indikerer at tiltakspakkene har bidratt til mer bærekraftig kundeadferd. Siden funnene er ganske konsekvente på tvers av prosjekt, sted, butikkestørrelse, o.m. er det grunn til å ha tillit til dem.

Hva funket ikke?

Vippetassene i de selvbetjente kassene klistret seg ikke fast til metallet, noe vi løste med å stifte dem fast i pappeskene plastposer ble levert og endret for følgende prosjekter. For noen av prosjektene inngikk høytider, helligdager, kampanjer, ol. i testperioden, noe som ga merkbar påvirkning på resultatene.