Hvordan aktivere sovende SATS medlemmer

Uaktive kunder på kort sikt, er ulønnsomme kunder på lang sikt - slik fikk vi de tilbake.
Resultater

16/28

Eksperimenter ga god effektet.

Resultater
16/28

Eksperimenter ga god effektet.

Resultater

50%

Økt aktivitet ved en kampanje som utfordret «alt-eller-ingenting»-tankegangen.

Resultater
50%

Økt aktivitet ved en kampanje som utfordret «alt-eller-ingenting»-tankegangen.

Resultater

30%

Økt aktivitet ved å tilby en liten rabatt til de som trente fire ganger i måneden.

Resultater
30%

Økt aktivitet ved å tilby en liten rabatt til de som trente fire ganger i måneden.

Prosess

Vi kombinerte atferdspsykologi, sosialantropologi og analyse i korte sprinter. De passive medlemmene ble definert i fire atferdssegmenter for å kunne tilpasse tiltak og budskap. Hver idé ble testet gjennom A/B-eksperimenter og justert fortløpende.

"Vi konkurrerer med Netflix og Instagram om folks tid. Derfor må vi også bruke psykologiske verktøy for å få dem over dørstokken."

Mette Liset, Nordic Business Development Manager, SATS

Resultater

16 av 28 eksperimenter ga effekt over to måleperioder. Effektfulle virkemidler inkluderte:

  • Tidsriktige påminnelser
  • Små, finansielle insentiver
  • E-postkampanjer med målrettet psykologi
  • Bruk av atferdssegmenter
  • Tidsriktige påminnelser
  • Små, finansielle insentiver
  • E-postkampanjer med målrettet psykologi
  • Bruk av atferdssegmenter

Simple measures alone could finance the entire project when scaled up. Furthermore, the project laid the foundation for continued experimentation and scaling at SATS.