Hvordan aktivere sovende SATS medlemmer

Uaktive kunder på kort sikt, er ulønnsomme kunder på lang sikt - slik fikk vi de tilbake.
Resultater

16/28

Eksperimenter ga god effektet.

Resultater
16/28

Eksperimenter ga god effektet.

Resultater

50%

Økt aktivitet ved en kampanje som utfordret «alt-eller-ingenting»-tankegangen.

Resultater
50%

Økt aktivitet ved en kampanje som utfordret «alt-eller-ingenting»-tankegangen.

Resultater

30%

Økt aktivitet ved å tilby en liten rabatt til de som trente fire ganger i måneden.

Resultater
30%

Økt aktivitet ved å tilby en liten rabatt til de som trente fire ganger i måneden.

Prosess

Vi kombinerte atferdspsykologi, sosialantropologi og analyse i korte sprinter. De passive medlemmene ble definert i fire atferdssegmenter for å kunne tilpasse tiltak og budskap. Hver idé ble testet gjennom A/B-eksperimenter og justert fortløpende.

"Vi konkurrerer med Netflix og Instagram om folks tid. Derfor må vi også bruke psykologiske verktøy for å få dem over dørstokken."

Mette Liset, Nordic Business Development Manager, SATS

Resultater

16 av 28 eksperimenter ga effekt over to måleperioder. Effektfulle virkemidler inkluderte:

Tidsriktige påminnelser
Små, finansielle insentiver
E-postkampanjer med målrettet psykologi
Bruk av atferdssegmenter
Tidsriktige påminnelser
Små, finansielle insentiver
E-postkampanjer med målrettet psykologi
Bruk av atferdssegmenter

Scaling up single interventions could fund the entire project. Furthermore, the project laid the foundation for continued experimentation at SATS.