87% reduksjon i plastposer

Innen utgangen av 2025 er EUs krav 40 plastposer per person i året. Coop Svalbard satt seg mål om å klare det to år før fristen. Det klarte de.
Resultater

296

Økning i salg av avfallsposer på rull.

Resultater
296

Økning i salg av avfallsposer på rull.

Resultater

479

Økning i salg av handlenett.

Resultater
479

Økning i salg av handlenett.

Resultater

611

Økning i scannede Coop-gjenbruknsett.

Resultater
611

Økning i scannede Coop-gjenbruknsett.

Prosess

Metoden gikk ut på å identifisere barrierer for plastposekjøp og gjøre det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg. Basert på innsikten ble flere tiltak iverksatt:

  • Plastposer ble gjort mindre synlige, mens avfallsposer på rull ble fremhevet.
  • Prisen på avfallsposer på rull ble redusert og kunder tjente 1 kr for å droppe plastpose.
  • Ansatte endret språkbruken,og spurte «Har du med egen pose?» i stedet for «Vil du ha pose?».
  • For å opprettholde motivasjonen fikk kundene kontinuerlig informasjon i butikk og sosiale medier om hvordan de lå an i forhold til målet.
  • Etter ett år med tiltak gikk prisen fra 3 kroner til 7 kroner over natten
  • Plastposer ble gjort mindre synlige, mens avfallsposer på rull ble fremhevet.
  • Prisen på avfallsposer på rull ble redusert og kunder tjente 1 kr for å droppe plastpose.
  • Ansatte endret språkbruken,og spurte «Har du med egen pose?» i stedet for «Vil du ha pose?».
  • For å opprettholde motivasjonen fikk kundene kontinuerlig informasjon i butikk og sosiale medier om hvordan de lå an i forhold til målet.
  • Etter ett år med tiltak gikk prisen fra 3 kroner til 7 kroner over natten

“Har du noe å bære varene dine i?”

Kasseansatt på Coop Svalbard

Resultater

Utgangspunktet i 2022 var 92 poser per innbygger på Svalbard. Dette ble reduserte til 42 i 2023 og 12 i 2025. Effekten av tiltakene tyder på varig atferdsendring blant kundene på Coop Svalbard. Svalbard ligger dermed svært godt an i forhold til andre nordiske europeiske land. 

Hva funket ikke?

Svinn av plastposer påvirket effektmålingene og tiltak som handlenett på deling fungerte dårlig siden kunder ikke tok dem med tilbake. Dessuten varierte og minsket ansatte sin motivasjon over tid.