Prosess
Metoden gikk ut på å identifisere barrierer for plastposekjøp og gjøre det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg. Basert på innsikten ble flere tiltak iverksatt:
Metoden gikk ut på å identifisere barrierer for plastposekjøp og gjøre det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg. Basert på innsikten ble flere tiltak iverksatt:
“Har du noe å bære varene dine i?”
Kasseansatt på Coop Svalbard
Utgangspunktet i 2022 var 92 poser per innbygger på Svalbard. Dette ble reduserte til 42 i 2023 og 12 i 2025. Effekten av tiltakene tyder på varig atferdsendring blant kundene på Coop Svalbard. Svalbard ligger dermed svært godt an i forhold til andre nordiske europeiske land.
Svinn av plastposer påvirket effektmålingene og tiltak som handlenett på deling fungerte dårlig siden kunder ikke tok dem med tilbake. Dessuten varierte og minsket ansatte sin motivasjon over tid.