Hvordan bli en mer oppmerksom sjåfør på åtte uker?

Uoppmerksomhet forårsaker én av tre dødsulykker, men få sjåfører ser seg selv som problemet. Sammen med Statens vegvesen laget vi «Kjøreutfordringen» der målet var økt oppmerksomhet.
Resultater

90%

Rapporterte at de klarte å endre atferden sin.

Resultater
90%

Rapporterte at de klarte å endre atferden sin.

Resultater

70%

Endret minst én annen atferd, i tillegg til den selvvalgte.

Resultater
70%

Endret minst én annen atferd, i tillegg til den selvvalgte.

Resultater

9/10

Klarte å slutte å spise og/ eller drikke i bilen.

Resultater
9/10

Klarte å slutte å spise og/ eller drikke i bilen.

Prosess

Gapet mellom intensjonen om å være en god sjåfør og å faktisk være det ble kartlagt ved bruk av Health Action Process Approach (HAPA) rammeverket. Basert på innsikten, ble det utviklet en intervensjon med mer enn 200 deltakere fordelt på to grupper i en åtteukers periode. Alle deltakerne svarte på spørreskjema før og etter eksperimentet og bedt om å skrive ned hva og hvordan de skulle klare å slutte med én spesifikk, selvvagt distraksjon i bilen.

Testgruppen fikk daglige SMS-påminnelser basert på nudgeteori for å rapportere egen atferd, i tillegg til ukentlige motiverende meldinger.
Kontrollgruppen fungerte som en baseline for sammenligning og mottok ingen påminnelser.
Testgruppen fikk daglige SMS-påminnelser basert på nudgeteori for å rapportere egen atferd, i tillegg til ukentlige motiverende meldinger.
Kontrollgruppen fungerte som en baseline for sammenligning og mottok ingen påminnelser.

“Jeg har fortalt andre om hva jeg har vært med på, noe som har inspirert til forandring hos mine nærmeste.”

Deltaker

Resultater

Resultatene viste en signifikant forbedring i deltakernes oppmerksomhet, spesielt i testgruppen som mottok SMS-påminnelser. Et sentralt funn var at deltakerne i begge grupper aktivt tok i bruk nye strategier, som stemmestyring i stedet for å holde mobilen. Statens Vegvesen brukte resultatene for å lage en ny, nasjonal kampanje med mål om å få enda flere til å bli mer oppmerksomme sjåfører.

Hva funket ikke?

Studien har begrensninger knyttet til selvrapportering, et potensielt overrepresentert motivert utvalg og en begrenset tidsperiode for å måle varig atferdsendring. Forbeholdene ble endog redusert gjennom valide metoder og grundige analyser, slik at resultatene gir en sterk indikasjon. En oppfølgingsstudie er planlagt for å måle den langsiktige effekten.