Det ønsket vi å finne ut av sammen med Statens vegvesen og satt derfor opp eksperimentet «Kjøreutfordringen – Bli en mer oppmerksom sjåfør». Til tross for at mange anser seg som oppmerksomme sjåfører, er uoppmerksomhet en medvirkende årsak til 1 av 3 dødsulykker i trafikken. Vanlige distraksjoner er mobil og skjerm, styre musikk, tenke på noe annet, spise, drikke etc.. Vi inviterte sjåfører i Norge til å bli med på kjøreutfordringen ved å velge én atferd de skulle slutte å gjøre mens de kjørte bil.
Hovedmålet var å undersøke om det var mulig å bli en mer oppmerksom sjåfør på åtte uker.
Mer enn 200 deltagere ble delt inn i test- og kontrollgruppe. Alle besvarte spørreskjema før og etter tidsperioden på åtte uker. Testgruppen fikk daglige påminnelser (nudges) via SMS om deres valgte uvane. De ble spurt om de kjørte dagen før og dersom de svarte ja fikk de spørsmål om de hadde klart å la være å gjøre det de hadde bestemt seg for. I tillegg mottok de ukentlige, motiverende SMS-er. Kontrollgruppen fikk ingen påminnelser, men skulle på egen hånd klare å endre uønsket atferd.
Så, er det mulig å bli en mer oppmerksom sjåfør? Svaret er JA! Alle deltagerne, men særlig de i testgruppen, klarte i stor grad å endre sin atferd og ble mer oppmerksomme (signifikante endringer).
Den største utfordringen viste seg å være det å unngå å holde på med musikk og dagdrømme, men også disse deltagerne forbedret sin oppmerksomhet. Begge gruppene (test og kontroll) rapporterte økt planlegging og bruk av strategier for å unngå distraksjoner, for eksempel å bruke stemmestyring i stedet for å holde i telefonen. Basert på resultatene startet Statens vegvesen en større, nasjonal kampanje med mål om å få enda flere til å bli mer oppmerksomme når de kjører. Kampanjen er en del av den langsiktige «Takk for oppmerksomheten»-kampanjen, som avsluttes i 2027.
Selv om deltagerne endret atferd, viste resultatene ingen signifikante holdningsendringer etter de åtte ukene. Dette var et forventet resultat. Det som er interessant er å se om det skjer en holdningsendring over lengre tid, samt om de klarer å holde fast ved sine nye vaner over tid. Det vil derfor bli gjennomført en oppfølging i form av en ny spørreundersøkelse i løpet av våren 2025 for å undersøke langtidseffekten av intervensjonen.