Hvordan AV1 kan bli et verktøy for alle!

Se prosjekt

Bakgrunn

No Isolation har hatt stor suksess med AV1, en robot som sikrer at elever som ikke kan gå på skolen kan følge undervisning hjemmefra. AV1 blir elevens øyne, ører, og stemme i klasserommet og gjør det mulig å både lytte til undervisning og delta aktivt. Til tross for suksessen med AV1, oppnår ikke No Isolaton sitt fulle markedspotensial i Norge. Selv om fraværet er høyt i skolene, samsvarer ikke det med antall roboter tilgjengelig for elever som kunne ha behov for å følge undervisningen selv når de ikke kan være fysisk tilstede på skolen.

Prosjektets hovedmål var å gå fra et reaktivt kjøp, der roboter kjøpes inn ved behov, til et proaktivt kjøp, der kommunene kjøper inn flere roboter sentralt.

Prosess

Prosjektet gikk ut på å endre kommunenes innkjøpsmønster av AV1. For å oppnå ønsket atferd jobbet vi systematisk med atferdskartlegging hos beslutningstakerne i kommunene. Gjennom å benytte såkalt kognitiv intervjuteknikk avdekket vi barrierer og motivasjon knyttet til innkjøp av AV1. Videre ble atferdsinnsikt og nudging brukt for å utforme tiltak slik at flere forstår verdien AV1 vil kunne ha for langt flere elever enn de som allerede bruker roboten per i dag.

Et viktig fokusområde var å endre framing av behov. I stedet for å fremheve enkeltpersoner, som syke barn, ble det heller lagt vekt på å presentere robotens brede anvendelsesområde. Dette understreker robotens potensial for å forbedre undervisningen for mange elever fremfor noen få. I tillegg ble kommunikasjonen mer problemfokusert, med en tydelig presentasjon av de konkrete fordelene ved bruk av AV1. Dette inkluderte hvordan roboten kan bidra til å spare skoler tid for og ressurser, som gjør den et verdifullt verktøy i undervisningssammenheng.

Resultat

Prosjektet resulterte i forslag til en ny salgstilnærming for No Isolation. Denne nye tilnærmingen fokuserer på tre områder; hvem de bør henvende seg til i kommunene, hvordan AV1 presenteres - hva som er fordelene for ikke bare elevene, men de som er ansvarlig for økonomi i skolene, lærere og foreldre i tillegg til barna selv. Konkrete eksempler på hva produktet løser, hvordan og for hvem.

Vi kommer til å fortsette å systematisk bruke atferdsinnsikt og nudging som metode,
da vi nå har erfart at det tar oss lenger enn tradisjonelle markedsanalyser og brukerundersøkelser”.

- Karen Dolva, Daglig leder og grunnlegger
av No Isolation

Treffsikre produkter og tjenester
Vekst og varig effekt

Hva fungerte ikke?

Den etablerte fremstillingen av AV1 som et undervisningshjelpemiddel for alvorlige syke barn, bidro til at beslutningstakere i kommunene ikke så lett ser poenget med å kjøpe inn AV1 i store kvanta.