No Isolation har hatt stor suksess med AV1, en robot som sikrer at elever som ikke kan gå på skolen kan følge undervisning hjemmefra. AV1 blir elevens øyne, ører, og stemme i klasserommet og gjør det mulig å både lytte til undervisning og delta aktivt. Til tross for suksessen med AV1, oppnår ikke No Isolaton sitt fulle markedspotensial i Norge. Selv om fraværet er høyt i skolene, samsvarer ikke det med antall roboter tilgjengelig for elever som kunne ha behov for å følge undervisningen selv når de ikke kan være fysisk tilstede på skolen.
Prosjektets hovedmål var å gå fra et reaktivt kjøp, der roboter kjøpes inn ved behov, til et proaktivt kjøp, der kommunene kjøper inn flere roboter sentralt.
Prosjektet gikk ut på å endre kommunenes innkjøpsmønster av AV1. For å oppnå ønsket atferd jobbet vi systematisk med atferdskartlegging hos beslutningstakerne i kommunene. Gjennom å benytte såkalt kognitiv intervjuteknikk avdekket vi barrierer og motivasjon knyttet til innkjøp av AV1. Videre ble atferdsinnsikt og nudging brukt for å utforme tiltak slik at flere forstår verdien AV1 vil kunne ha for langt flere elever enn de som allerede bruker roboten per i dag.
Et viktig fokusområde var å endre framing av behov. I stedet for å fremheve enkeltpersoner, som syke barn, ble det heller lagt vekt på å presentere robotens brede anvendelsesområde. Dette understreker robotens potensial for å forbedre undervisningen for mange elever fremfor noen få. I tillegg ble kommunikasjonen mer problemfokusert, med en tydelig presentasjon av de konkrete fordelene ved bruk av AV1. Dette inkluderte hvordan roboten kan bidra til å spare skoler tid for og ressurser, som gjør den et verdifullt verktøy i undervisningssammenheng.
Prosjektet resulterte i forslag til en ny salgstilnærming for No Isolation. Denne nye tilnærmingen fokuserer på tre områder; hvem de bør henvende seg til i kommunene, hvordan AV1 presenteres - hva som er fordelene for ikke bare elevene, men de som er ansvarlig for økonomi i skolene, lærere og foreldre i tillegg til barna selv. Konkrete eksempler på hva produktet løser, hvordan og for hvem.
Vi kommer til å fortsette å systematisk bruke atferdsinnsikt og nudging som metode,
da vi nå har erfart at det tar oss lenger enn tradisjonelle markedsanalyser og brukerundersøkelser”.
- Karen Dolva, Daglig leder og grunnlegger
av No Isolation
Den etablerte fremstillingen av AV1 som et undervisningshjelpemiddel for alvorlige syke barn, bidro til at beslutningstakere i kommunene ikke så lett ser poenget med å kjøpe inn AV1 i store kvanta.