EU har vedtatt et direktiv som tilsier at vi nordmenn må redusere antall plastposer til 40 plastposer per person i året innen utgangen av 2025. På bakgrunn av dette ble Nudgelab engasjert av Handelens Miljøfond for å bidra til å oppnå plastpose-reduksjon i norske dagligvarebutikker. Coop Svalbard ønsket å klare målet på kun to år, før resten av Norge.
I 2022, da prosjektet startet, var tallet på 140 poser per innbygger i Norge, og 112 per innbygger på Svalbard.
I tett samarbeid med de ansatte på Coop Svalbard jobbet vi sammen gjennom hele 2023 med ulike nudgetiltak for å nå målet om 40 poser per innbygger, og med det sette rekord i færrest antall plastposer per innbygger.
Metoden går ut på å identifisere barrierer og motivasjon i forbindelse med kjøp av plastposer. Vi fokuserer på å gjøre små, men effektive endringer i miljøet og ved bruk av kommunikasjon for å påvirke kundenes valg i en mer bærekraftig retning. Det er viktig å finne måter som gjør det enkelt for kundene å velge rett.
Basert på innsikt om plastposebruk har vi foreslått en rekke tiltak for å oppnå ønsket atferd. Ett av de viktigste tiltakene var å endre plasseringen og synligheten av plastposer og plassere avfallsposer på rull mer synlig. Da det skal være økonomisk attraktivt å ta det miljøvennlige valget, brukte vi pris som motiverende faktor. Prisen på avfallsposer på rull ble redusert. Kommunikasjonen hos ansatte var også et viktig tiltak. For eksempel spurte ansatte heller “Har du med egen pose” i stedet for “Vil du ha pose?”.
Det var også viktig med kontinuerlig feedback på prosessen. Kundene fikk informasjon om hvordan de lå an i forhold til plastpose-målet både i butikk og på sosiale medier for å motivere til å fortsette med det miljøvennlige valget.
Innen utgangen av 2023 ble kjøp av plastposer redusert fra 83 til 42 poser per innbygger. Effekten av tiltakene har vedvart og kundene på Coop Svalbard har klart å etablere varige nye vaner som har resultert i at nå er de nede i kun 23 plastposer per innbygger i 2024. Siden 2022 har vi altså klart å redusere antall solgte plastposer med 79,5%.
Svalbard ligger dermed svært godt an i forhold til andre nordiske europeiske land.
Det viste seg både vanskelig å måle og observere hvorvidt ulike nudgetiltak ved selvbetjeningskassene hadde effekt.