Nudgelab fikk høsten 2021 i oppgave å gjøre digital løsning av «Risikosjekken» til Gjensidige mer brukervennlig ved bruk av atferdspsykologi og nudging. Hittil hadde denne tjenesten blitt gjennomført av rådgivere sammen med kundene på telefon.
Målet med prosjektet var at kundene selv skulle klare å gjøre risikosjakken digital, uten manuell rådgivning.
Ønsket var å kunne gi kundene et skreddersydd sett med råd og anbefalinger etter å ha fullført risikosjekken, slik at de kunne enkelt vite hvordan de selv kan redusere risiko for skader og ulykker basert på rådene de mottar.
Nudgelab har benyttet en kombinasjon av metoder for å samle innsikt, og har foreslått en rekke tiltak for å oppnå ønsket atferd.
Et av hovedtiltakene var å forenkle og omformulere språket og strukturen i risikosjekken for å gjøre den mer brukervennlig. Samtidig ble det lagt stor vekt på å sikre validitet og reliabilitet i spørreskjemaene med mål om en presis risikoprofil hos Gjensidige.
Arbeidet resulterte i 12 nye risikoskjemaer, som kundene selv fyller ut på Gjensidige sine nettsider fremfor over telefon med rådgiver.
Det var ikke satt av midler til å teste kundenes brukeropplevelse i prosjektet, så dette måtte Gjensidige selv gjennomføre i etterkant av prosjektet og dermed også nødvendige tilpasninger avhengig av tilbakemeldinger fra kundene.