SATS aktiverte sovende medlemmer ved bruk av nudging

Se prosjekt

Bakgrunn

Hvordan får vi flere til faktisk å bruke medlemskapet sitt? Ved å bruke atferdspsykologi og målrettet nudging klarte vi å aktivere passive medlemmer – og økte treningsaktiviteten med opptil 50 %.

Sammen med NoA og SATS utviklet vi 28 eksperimenter rettet mot medlemmer som ikke hadde kommet i gang med treningen. 16 av tiltakene ga tydelig effekt, blant annet: +20–30 % økt aktivitet ved å tilby en liten rabatt til de som trente fire ganger i måneden (gain framed discount). +50 % økt aktivitet ved en kampanje som utfordret «alt-eller-ingenting»-tankegangen (What the hell effect). Begge tiltakene førte til varige endringer i treningsmønster gjennom hele 16-ukersperioden.

"Vi konkurrerer med Netflix og Instagram om folks tid. Derfor må vi også bruke psykologiske verktøy for å få dem over dørstokken." – Mette Liset, Nordic Business Development Manager, SATS

Mange SATS-medlemmer slutter å trene – og sier opp medlemskapet. Jo lengre tid uten aktivitet, jo større risiko for frafall. Oppdraget var derfor klart: Hvordan får vi flere til å komme i gang og bli aktive medlemmer av SATS?

Prosess

Vi kombinerte atferdspsykologi, sosialantropologi og analyse i korte sprinter. De passive medlemmene ble definert i fire atferdssegmenter for å kunne tilpasse tiltak og budskap. Hver idé ble testet gjennom A/B-eksperimenter – og justert fortløpende.

Atferdsbaserte segmenter. Foto: NOA

Effektfulle virkemidler inkluderte:

  • Tidsriktige påminnelser
  • Små, finansielle insentiver
  • E-postkampanjer med målrettet psykologi
  • Bruk av atferdssegmenter

“Nudging som metode i trening- og helsesektoren har helt klart verdi. Vi konkurrerer først og fremst mot aktører som Netflix og Instagram om tiden til medlemmene våre, og de vet akkurat hvilke tråder de skal trekke i for å "aktivere" sine kunder - da må vi også benytte oss av de samme metodene for å hjelpe folk over dørstokken”.

 - Sitat Mette Liset, Nordic Business Development Manager i SATS.

Resultat

16 av 28 eksperimenter ga effekt over to måleperioder
Opptil 30 % økning i treningsaktivitet

Enkle tiltak kunne alene finansiere hele prosjektet ved skalering.

Prosjektet la grunnlaget for videre eksperimentering og skalering i SATS.

Mette Liset i SATS oppsummerer det slik:

“Vi har blitt inspirert og kommer til å fortsette med små eksperimenter der vi kan utforske hvordan vi best bruker teorier fra psykologien til å aktivere medlemmene våre. Eksperimentene i prosjektet var små, så vi går nå inn i en fase der vi skalerer opp de mest lovende eksperimentene og tilpasser dem basert på det vi lærte i prosjektet. Samtidig jobber vi parallelt med å sette nye mindre eksperimenter ut i livet».

Foto: SATS
Økt kundelojalitet

Hva fungerte ikke?

Varigheten på prosjektet på 8 uker var i stor grad førende for valg av eksperimenter. Dersom prosjektperioden var lenger, ville prioriteringene kanskje blitt annereldes.