Norsk netthandel har hatt en vedvarende økning de siste årene, med en total omsetning på 246 milliarder kroner i 2024. Men bransjen står overfor betydelige lønnsomhetsutfordringer. Økende driftskostnader og små marginer forsterkes av høye returrater, spesielt innen mote og sko, hvor over 30% av varene sendes tilbake. I tillegg forlater hele 70% av kundene handlekurvene sine. For å motvirke disse verdilekkasjene knyttet til frakt, håndtering, tapt salg og miljøpåvirkning, har Nudgelab inngått et strategisk samarbeid med Behamics.
Det norske selskapet Nudgelab spesialisert i anvendt atferdspsykologi, blir den første strategiske partneren i Norden til det sveitsiske Behamics som tilbyr automatisk, personalisert nudging. Denne løsningen er designet for å løse netthandelens dyreste problemer: unødvendige returer og forlatte handlekurver.
Hvordan AI-nudging fungerer for i netthandel
Behamics har utviklet en AI-plattform som bruker personaliserte "nudges" i sanntid for å optimalisere kjøpsprosessen. Plattformen analyserer kundeadferd for å identifisere potensiell risiko for feilkjøp og trygge kjøpere, og gir netthandelsaktører verktøyene de trenger for å redusere unødvendige returer og forbedre konverteringsraten. Den leverer målrettede budskap for å hjelpe kunden å ta bedre valg, for eksempel ved å varsle om at «denne varen er liten i størrelsen» eller ved å fremheve mer bærekraftige leveringsvalg. Resultater fra tidligere kunder har vist rundt 12% færre returer og økt 10% økning i gjennomsnittlig ordreverdi (AOV).

"Vi ser et enormt potensial i norsk og nordisk e-handel," sier Martine Carlson, CEO i Nudgelab. "Lenge har man akseptert høye returrater som en uunngåelig 'del av gamet'.
Det er det ikke. Mange returer skyldes enkel usikkerhet som kan løses i kjøpsøyeblikket. Ved å kombinere atferdspsykologi med personaliserte nudger, kan vi tette denne verdilekkasjen. "Vi gir kundene en bedre opplevelse, forbedrer lønnsomheten og bærekraften i bransjen ved å redusere feilkjøp."
Behamics, med utspring fra St. Gallen universitet i Sveits, har allerede levert gode resultater internasjonalt og på det europeiske markedet. Selskapet ser på Norden, kjennetegnet av høy digital modenhet, som et viktig strategisk marked.
"Det nordiske markedet er voksende, men står overfor de samme utfordringene som resten av Europa. Å redusere unødvendige returer er en kostnadsbesparelse og et strategisk konkurransefortrinn," sier Thilo Pfrang, grunnlegger og CEO i Behamics. "Vi satser på å skalere gjennom samarbeid med atferdspsykologiselskaper. Nudgelab som ledende aktør i Norden ble et naturlig valg med deres forståelse for hva som driver atferd i dette markedet. Sammen skal vi vise hvordan personaliserte og intelligente nudger kan skape større verdier."
Partnerskapet innebærer at Nudgelab tilbyr Behamics’ plattform til nordiske netthandelsaktører, med rådgivere og kontor i både Oslo og Stockholm. På kundelisten av selskaper som har oppnådd effekt og økt omsetninger finner man Volvo.

